End-of-life för Lime Easy

Våra kunder förtjänar bara det bästa! Därför vill vi försäkra oss om att ni har ett CRM-system som stödjer hela kundresan och som ger er en modern och effektiv användarupplevelse. Med det sagt har det blivit dags att säga tack och hej till Lime Easy!

Vad innebär detta för er som Lime Easy-kund? Jo, nu har ni alla möjligheter att få ett CRM-system som är anpassat efter just era behov. Det kan tyckas som ett stort beslut, men lugn – vi gör detta enkelt och guidar er till rätt val.

FAQ

Teknisk info

Kort sagt:

Lime Easy är 32-bitars program och kan därför inte kommunicera med 64-bitars Office, trots att de finns på samma dator.

Konsekvenser för Lime Easy

  • Inga kopplingar avseende e-post, kalender, uppgifter eller kontakter fungerar tillsammans med 64-bitars Office.
  • Dokumenthantering inklusive mallar kan fås att fungera (i dagsläget inte verifierat) men då på det ”gamla” sättet där vi uppdaterar dokumentet binärt och har styrkoder med mellanslag, vilket gäller för dokument sparade med filformatet Word 97-2003.

 

Här finns en länk till en artikel från Microsoft hur man avinstallerar 64_bitars (vilket behöver göras först):

https://support.microsoft.com/en-us/office/uninstall-office-from-a-pc-9dd49b83-264a-477a-8fcc-2fdf5dbf61d8?ui=en-us&rs=en-us&ad=us

 

Här kan du lösa mer om hur man installerar och där väljer 32-bitars Office istället:

https://support.microsoft.com/en-us/office/download-and-install-or-reinstall-microsoft-365-or-office-2021-on-a-pc-or-mac-4414eaaf-0478-48be-9c42-23adc4716658

Har du mot förmodan problem med att Lime Easy kraschar, kan du slå på kraschrapportering som ger dig möjlighet att skicka information om kraschen till Lime Technologies för felsökning.

Detta gör du genom att öppna filen KONTAKT8.INI som ligger i din Windows-katalog alltså i katalogen C:/Windows/.

Längst ner stycket här nedan, längst ner i filen.

[CrashReport]
UseCrashReport=1

I Lime Easy finns möjlighet att skapa egna superfält av typen ODBC-fält. Med dessa fält kan man hämta uppgifter från andra databaser och presentera direkt på kundkortet i Lime Easy. För att skapa ODBC-fält i Lime Easy kan man behöva grundläggande kunskaper om databaser och SQL.

Ifall ni inte har kunskaper för att skapa ODBC-fält, kan någon av våra duktiga konsulter hjälpa er. Kontakta oss för pris info@lime.tech eller tfn 046-270 48 00.

Se alla frågor

Konfiguration

Lime Easy har en koppling med delar av Office paketet. Integrationen med MS Outlook gör att du kan synkronisera dina påminnelser och kalenderbokningar mellan Outlook och Lime Easy.

  • Aktivera kopplingen genom menyn Redigera>Inställningar.
  • Klicka på fliken Använd.
  • Kryssa i rutanIntegrerad koppling till Microsoft Outlook (Outlook 2003 eller senare).
  • Klicka därefter på knappen Anpassa… för att göra inställningarna för synkroniseringen.
  • Klicka OK. För att ändringen ska synas behöver du starta om Lime Easy, välj i pop-upen om du vill göra det nu eller senare.

Du kan lägga upp hur många databaser du vill i Lime Easy, men tänk på att de inte kommunicerar med varandra utan lever helt parallellt. Att skapa en ny databas är lätt som en plätt.

  • Starta Lime Easy Databashanterare, ett litet program som ligger bland dina andra Windows-program på klienten. Det installeras i samband med att Lime Easy installeras.
  • Klicka på Lägg till.
  • Peka ut var du vill att din databas ska ligga vi knappen bläddra.
  • Klicka på Verkställ.
  • Klicka på knappen Avancerat och Föreslå. Sökvägarna till dokument, mallar och massbrev blir nu automagiskt samma som till databasen.
  • Klicka Verkställ och OK.
  • Markera din nya databas i listan och klicka på Använd.
  • Starta Lime Easy. Du kommer att få en fråga om att skapa upp databas/mapp för dokument, mallar och massbrev. Klicka Ja på dessa.
  • Om du vill skapa en genväg för din databas gör du detta i databashanteraren genom att klicka på fliken Verktyg och längst ner har du en knapp “Skapa” som skapar en genväg till ditt skrivbord. Genvägen får samma namn som du angivit som databasnamn under fliken Databas.
Se alla frågor

Nomad

Nomad är en funktion för att du skall kunna samordna information mellan din och en annan databas.

Uppdateringen av varje databas görs genom att man skickar e-postfiler som innehåller de förändringar som gjorts i varje databas. E-postfilerna dras och släpps in i varje databas.

Nomad används oftast i något av följande fall:

  • En användare inte har möjlighet att anslutas till nätverket.
  • En användare endast ska ha tillgång till en del av databasen.
  • Uppkopplingen till nätverket är inte tillräckligt stabilt för att kunna köra dockning eller direktuppkoppling.

Nomadfunktionen ingår i programmet men nomadplatsen/satellitkontoret sätts upp av en av våra konsulter.

Se alla frågor

Andra vanliga frågor

Kom igång-guiden finns under menyn Hjälp.

I guiden kan du göra val och inställningar som inte är nödvändiga att göra vid själva installationen, t ex registrera din produktnyckel och välja e-post standard.

Du kan också ändra dessa inställningar efteråt genom att välja alternativet Hjälp>’Kom igång-guiden’ under ‘hjälp-menyn’. Detta innebär att du till exempel kan ändra programmet som Lime Easy mailar med utan att behöva installera om Lime Easy.

Har du precis installerat senaste versionen?

Vi har ändrat utseendet på inloggningsrutan i senare versioner.

Det kan mycket väl vara så att du inte har något lösenord.

Lämna då den rutan tom bara och tryck på OK.

Tänk på att ta säkerhetskopia av hela mappen där data som visas i Lime Easy finns innan du uppdaterar ditt Windows dvs mapparna databas, dokument, mallar och massbrev.

Se alla frågor

Anpassningar

För att kunna ändra/skapa ny alternativ på ett redan skapat superfält gör såhär:

  • Välj ett företag vilket som helst.
  • Klicka på det gröna plustecknet till höger om fältet.
  • Klicka på ny för att skapa ett nytt alternativ eller ändra för att ändra ett redan skapat alternativ.

OBS 1! Kör ni Nomad? Tänk på att göra exakt samma fältändringar hos i de olika nomaddatabaserna.

OBS 2! Saknar du plustecknet innebär det att du saknar behörighet att ändra kategorier, logga in som admin eller kontakta din administratör.

Vi har integrationer med ekonomisystem, ERP, hemsidor, fastighetssystem, produktregister, dokumenthantering, MPS mm. Kontakta supporten eller din säljkontakt på Lime för att få veta mer!

Avgränsare hjälper dig att skapa mer ordning bland superfälten och ger dig möjlighet att inte behöva se alla fält hela tiden.

  • Kontrollera att du antingen är inloggad som administratör eller har behörigheten “Ändra superfält”.
  • Välj därefter menyn Redigera>Superfält.
  • Ställ dig på det första fältet som du vill ska ingå i fältgrupperingen.
  • Klicka “Ändra” och kryssa i rutan för Avgränsare och döp avgränsaren.
Se alla frågor

GDPR

Allt som går att användas för att identifiera en fysisk person räknas som personuppgifter. Däribland e-postadresser.

Vi kommer inte bygga stöd för företagskortet.

Ja.

Se alla frågor